Kisah BBQ Picnic Tahun 4 2015 :)

April 24, 2015

Event ni sebenarnya diberi nama 'End of year 4 BBQ'.



Semangat betul mereka ni, padahal belum habis 4th Year lagi kot. Tapi ni BBQ picnic pertama kami, dan dibuat awal sebab by end of May masing-masing akan buat hal sendiri untuk cuti summer. Ada yang balik rumah, ada yang ke USA untuk MayoClinic, ada yang ke negara-negara lain untuk exchange program dan ada jugak yang stay kat Czech. 

Cuaca spring memang tengah sedap-sedap nak hang out tepi taman gitu :) Angin sepoi-sepoi bahasa, tak hujan, cahaya matahari memang terik sampai berpeluh2 dibuatnya. 

Welcome. To. Spring.



Alhamdulillah.

Kami satu batch ada dalam 45-50 orang. Haha, boleh tak saya tak tahu total students berapa. Tapi, insyAllah masing-masing kenal la at least nama panggilan, asal mana. Basic details. Dan kami dibahagikan ke 2 group yang akan dibahagi2kan lagi ke few subgroups. 

Kadang-kadang dalam seminggu tu, saya yang group 1 ni memang tak bertemu muka pun dengan group 2. So, at least dengan picnic kali ni, meh la kita update diri masing-masing. Ho yeah, tapi tak semua datang lah. It's normal.

----------------------

It is hard sebenarnya nak introduce makanan-makanan Malaysia - sebab banyaknya pedas kan? At least bercili, bersambal etc. Tapi, Malaysian food dah famous jugak la kat sini. 

Nasi lemak.
Rendang
Kuih ketayap.
Kuih lapis.
Karipap.
Kek batik.
Etc.


Dan kalau tahun2 sebelum ni, saya banyak kali makan nasi kerabu di Czech ni (dalam setahun), tahun ni satay rasanya. Happy jugak bila international students ni suka satay :D Kuah kacang tak sempat nak buat untuk picnic kali ni. I'm not the main chef of course, gaya cakap macam saya pulak yang masak. Haha. 

Tapi I'm good with technical skills - potong bawang, blend itu ini, potong ayam etc. :D Bab-bab merasa bagi sedap nak hidang kat orang ramai tu, still underdeveloped lagi. Masak untuk housemates, kawan-kawan tu insyAllah okay la kot. -_-'

Good thing bila kawan-kawan dah faham halal and non-halal food ni, glad to know that they already prepare 2 different BBQ sets. :D And non of them yang offer non-halal chicken kat kami. SubhanAllah. I'm really glad to have them in my life. 


This is the other BBQ place. :)

Everyone help each other untuk bakar / grill kan daging-daging semua. Dan nama pun BBQ kan, takde nya sempat nak hidang atas meja, ambik-ambik gambar makanan tu. Sambil bakar, sambil makan, sambil sembang.

Another thing yang saya tak expect diorang tak tahu ialah 'ice cream float'. Ala, yang coke / pepsi or any soda drinks tambah dengan ais krim. Like seriously, I thought it is known worldwide.

So, we showed them how to make it. Mudah sangat pun kan, letak soda, letak aiskrim - tunggu aiskrim cair sikit, then minum lah. :D  Ada yang ingat kami main-main. Haha, pelik. 


Nak hujung-hujung picnic tu, semua dah tak larat nak makan, I guess. so, few boys main basketball dengan tong sampah sebagai gol. -_- hahaha, saya pun join sekali.

Dalam gambar kat atas tu, agak-agak bola masuk gol tak? HAHA


And girls, played with the cups dengan lagu When I'm Gone tu as backgroud song


Pernah dengar kan cup songs? Ni lah dia :)
Boleh skip ke 1;15 kalau nak tengok cup play tu. 

Hope to have next makan-makan lagi :D
Alhamdulillah,
Till then, assalamualaikum.
Hradec Kralove,
150424

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.