Nak Flush Tisu ke Tak?

July 26, 2016



Sorry lah, dah lama tak update. Sekali update, pasal toilet paper pulak. 😂

I have been staying at the hospital for the past 1 week (doakan abang saya ye) and for sure I need to do my business in toilets here. Tandas awam kat Malaysia ni memang tak leh nak kata apa dah. Mungkin faktor kita gunakan air untuk beristinjak - tu yang buat tandas kita nampak tak bersih; basah, kotor, penuh tapak kaki.

Air tu membersihkan. Tapi kita manusia yang mengotorkan.

Dan tak lupa jugak manusia yang tak flush tandas lepas buang air besar. Air kecil tu faham la jugak boleh jirus. Tapi kalau najis tu terbiar je dalam mangkuk tandas, siapa yang lalu?

Common sense. Hilang.

Nampak gigih sangat gambar dalam tandas pun nak diambik



Oh, sebenarnya nak share pasal tisu tandas tu kita patut flush ke tak.

Lepas dah pergi pelbagai tandas di serata dunia dan hasil baca Google, saya baru tahu ia bergantung pada sistem pempaipan (entah betul ke tak perkataan ni) negara masing-masing. Tak lupa jugak jenis tisu tandas yang disediakan. 

Macam kat Czech sendiri, saya boleh katakan tisu tandas memang jenis cepat resap air dan cepat hancur. Jadinya, memang jarang nampak tong sampah dalam tandas tu penuh dengan tisu sebab hampir semua diflush. Memang boleh nampak perbezaan tisu dalam tandas dengan tisu kat kawasan sinki basuh tangan tu. Tisu kat sinki buang dalam tong sampah (kadang-kadang saya flush jugak errr.) Harap tak tersumbat lah - tapi rasanya jarang sangat nampak tandas tersumbat kat sana.

Itu je nak share. Haha. Jadinya kalau korang pergi negara kat Eropah, boleh flush tisu ye. 

Okayy, dah lama tak update guna phone. Harapnya betul la alignment semua. Hehe. 

Salam semua.

Hospital Raja Permaisuri Bainun Ipoh
160726

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.