travelog setengah hari - munich, germany (part 2)

July 12, 2013

Next stop... Olympiazentrum.



Kat sini ada few attractions - BMW Welt, Olympiaturm, Olympiastadion, Olympiapark


Siapa2 yang minat tahap tertinggi dengan BMW, silalah pergi BMW Welt. Sebab kalau saya yang tak fanatik sangat dengan BMW pun rasa terawang-awang perasan kaya, apatah lagi korang. :) Takde test drive, tapi boleh la duduk dalam kereta tu dan sila berimaginasi korang tengah drive. :p Weeee. 

Oh ye, BMW Welt ni free je, seingat saya, takde pun bayar apa-apa. Cuma ada certain exhibition kena bayar, tapi tak sure yang mana satu.

Teringat majalah Gila-Gila ke Ujang entah, dia translate BMW as bas mini wilayah. Haha T__T




Interactive booth pun ada, kalau korang nak racing ke, main PS ke. Daebak! Cumanya, rajin tak rajin la nak tunggu turn. Dapat budak2 yang fanatik game, haha bye bye. 

Ohh, bukan setakat BMW, ada jugak Mini Cooper & Rolls-Royce dipamerkan. Mungkin for a range of time la kot. :)









Satu part menarik kat area Rolls-Royce ni ialah, ada satu quote yang tersergam indah kat dinding bangunan ni.

"Strive for perfection in everything you do" - Sir Henry Royce

Ada sambungannya lagi - take the best that exists and make it better. When it does not exist, design it.

Designers adalah orang yang sangat berimaginasi tinggi dan beruntung dikurniakan Allah dengan ilham dan idea yang luar biasa. Pernah dengar seseorang berkata, zaman sekarang ni, semua benda dah ada, tunggu nak buat je. Contoh, kalau nak reka phone, teori dan konsep fizik untuk komunikasi semua dah ada. Sekarang just tinggal upgrade to higher level je. Sebab tu la orang kata masa Apple nak keluarkan iPhone 6, dia dah prepare untuk iPhone 7. Contoh. 

Berbeza dengan masa lama-lama. emm contoh yang saya terfikir sekarang ni ialah Mendelian Inheritance. Kagum jugak dengan Gregor Mendel yang buat eksperimen kacang tu hampir 7 tahun untuk tahu pasal allele, gene bagai. 

Nampak tak kat sini? 

Okay sorry, contoh tak compatible. Tapi, main point kat sini ialah ilmu tu banyak dah ada, dan boleh dapat kat banyak sources. Sama jugak dengan ilmu agama, Al-Quran dan Sunnah dah ada untuk kita jadikan pegangan. So, kita cuba extract the best of ourselves and make it better. Benda-benda baik yang tak ada dalam diri kita, tak mustahil untuk kita didik asalkan jangan putus asa dan istiqamah. :)

-------------------------
Olympiaturm

Olympic part. 

Munich ni pernah jadi host city untuk Summer Olympics masa tahun 1972. Okay, lama sungguh. Tapi korang tahu tak apa yang terjadi masa ni? Apa yang paling significant? 

Black September. 

Maybe korang boleh buat kajian sendiri tentang peristiwa ni sebab ia melibatkan orang Palestine & atlet Yahudi.  Oh yaa, Munich ni jugak terkenal dengan kisah Adolf Hitler dan gerakan Nazi semua tu. Huhu, Lepas beberapa hari buat research, saya dah confuse untuk kedua-dua kisah ni dan kesahihannya. So, mungkin kita boleh sama-sama banyakkan membaca dan cari kebenaran sama2. :)


Stadium ni dikelilingi oleh nature. Cantik. Ada tasik, itik2 angsa semua. Dan yg membuat dia lagi menarik ialah INI!


Hehe, kalau ada teman, mahu jugak saya try, tapi takpelah. Ada rezeki, lain kali lain tempat :)

Bersambung...

Departure Hall, Munich Airport
130704
2100

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.