Gerhana Matahari Bakal Berlaku Hari Ini

March 20, 2015

Siang dah semakin panjang, malam dah bertambah pendek. Bermakna, musim sejuk dah ke penghujungnya, dan ada juga yang kata dah masuk musim bunga dah :)

Subuh sebelum 5pagi, syuruk sebelum 6pagi. Untuk orang yang tak biasa tidur lepas Subuh, dah kena praktis tidur awal. Hehe.

Selasa, 17/3/15 - syuruk 6.02am

Oh ya, hari ni, Jumaat 20hb 3 bakal mencatatkan sejarah gerhana matahari. 

Rasa dah lama sangat tinggalkan sains sekolah rendah pasal gerhana2 ni. Jom sama-sama baca balik untuk at least tahu la sikit asalnya macam mana gerhana berlaku. Hehe, mudah je insyAllah sebabnya, kita dah tahu benda ni sebagai pengetahuan am sebenarnya. :) 


1. Bulan bergerak ikut orbit dia mengelilingi bumi kan? Dan satu pusingan bermakna sehari - siang dan malam. Pada masa yang sama, bumi pun akan bergerak ikut orbit dia mengelilingi matahari. Dan satu pusingan yang ini pulak bermakna setahun. 

2. Setahun pusingan bumi keliling matahari pun bukanlah tepat 365 hari, tapi kalau tak silap 365.25 hari. Jadi, sebab tu kita ada tahun lompat setiap 4 tahun, maksudnya 366 hari untuk tahun tersebut. 

3. Gerhana matahari berlaku bila bulan akan berada betul2 di antara matahari dan bumi. Nampak je bulan ni kecik, tapi jarak dia dari matahari tu, buat dia masih mampu untuk tutup cahaya matahari tu :)



4. Tak semua tempat akan dapat tengok gerhana matahari ni, dan kat kutub utara yang boleh tengok gerhana matahari penuh. Cuma tempat lain tu akan dapat rasa jugak perubahan ni. Gerhana akan berlaku kat Czech bermula 8.41 pagi sampai 12.50 tengah hari, gerhana paling maksimum masa pukul 10.45pagi nanti. 

Tapi saya masih dalam kelas masa tu nanti :) 






 Area seeing the total solar eclipse.
 More than 90% of the sun is covered.
 Up to 90% of the sun is covered.
 Up to 40% of the sun is covered.
 Eclipse is not visible at all.
Note: Percentage values (%) relate to moon coverage of the sun and depends on location. Visibility is weather permitting.


5. Apa yang buat gerhana matahari hari ni lebih menarik? Sebabnya gerhana matahari berlaku pada hari berlakunya jugak March Equinox (yang sebelum ni last berlaku masa tahun 1662!). SubhanAllah!

Equinox ni apa pulak la? Equinox ni bila bumi akan rasa tempoh siang dan malam yang sama. 12 jam siang, 12 jam malam. :) Berlaku kalau ikut pemahaman saya lah, bila nak masuk spring ataupun autumn setiap tahun.

6. Kat area Malaysia pulak, insyAllah gerhana matahari separuh bakal berkunjung tahun depan dalam 8-9 Mac 2016. Tapi, paling ketara kalau tengok di Indonesia. 


-----------------


Satu perkara yang saya boleh ambik pengajaran dari peristiwa gerhana ni, hmmm. rasa macam tersedar balik yang sebenarnya saya duduk atas bumi yang bergerak. Hebat kan ciptaan dan kejadian yang Allah buat. Kalau ikut apa yang saya baca, bumi bergerak lagi laju 2x ganda dari Boeing-777. Tapi alhamdulillah, manusia dijaga untuk selamat masa pergerakan tu.

The Messenger of Allah (p.b.u.h) said, “These signs that Allah sends are not for the death or life of anyone, but Allah makes His slaves afraid through them, so if you see anything of that [eclipses], then hasten to remember Allah and make supplication to Him and seek His forgiveness.” - al-Bukhâri in Kusûf (no. 1059)

Let today become a day that reminds us to Allah :) Ameen.

Rujukan
solar eclipse 20 March
link tentang solat gerhana 

**update 22.3.15



Salam Jumaat semua.

Hradec Kralove, 
150320

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.