Our Group's Dinner 2015

March 9, 2015

Assalamualaikum :)

I had a great time yesterday for our group's dinner!

Sebenarnya, ni dinner part 3 dah. Alhamdulillah, masih berterusan sejak tahun kedua. Pada asal bermulanya tradisi group kitorang ni ialah bila kitorang ada few arguments masa nak hujung 1st year tu. Tak la gaduh apa pun, just ada berselisih pendapat pasal exam. Well, sistem exam sini lain banding Malaysia, nak terangkan pun, biasanya orang tak faham. Haha.

Jadinya, bila rasa hubungan macam renggang, apa yang patut kita buat? Yeah, betul betul. Cari jalan untuk rapatkan balik, kan?

Part I - 1 Mac 2013
Part II - 4 May 2014
Part III - 8 Mac 2015


Antara perkara yang aku sayang kat group ni ialah - being considerate.

Selisih faham tu biasalah, tapi okay lah kot setakat ni takde yang bermasam muka. Rasanya lah :)

Sebenarnya jujur nak cakap, susah nak adapt dengan budaya luar, especially kat Czech ni. Bukannya taknak bersosial dengan selain Malaysians taw, cuma social events yang diadakan untuk get to know each others tu, biasanya with alcohol. Dan korang pun boleh agak kan, kat mana biasanya diorang buat parties. 

Satu fakta yang korang perlu tahu, Czech ni pengeluar arak yang besar. Dan beer tu, harganya lagi murah dari air mineral. 

Setiap kali nak join apa-apa, kena tanya dulu benda-benda ni. Biasanya diorang dah faham, tak ajak dah. Except yang tak libatkan alcohol lah :) Contohnya, Culture's Day, sports' events etc. 



Like this group's dinner. Non-alcohol. Dan biasanya diorang akan cuba dapatkan daging / ayam halal untuk masak jadinya kitorang pun boleh makan sekali. :)

Tapi, ada yang tak berkesempatan untuk dapatkan yang halal, jadi diorang masak guna daging yang diorang biasa guna. Cuma, good thing is bila diorang akan bagitahu, "For this dish, you guys cannot eat. I'm sorry but I can't find time to get the meat from the mosque". 

Air pun air mineral, soda, juices. 

Terharu. T_T

----------------

Nak menjaga agama di tempat yang orang tak amalkan agama, fuh. Tak dapat nak bayangkan kalau takde support system yang kuat. T_T Godaan tu merata-rata, mudah tergelincir kalau takde yang mengingatkan.


Doakan kitorang ye :)

Khaulah,
150308

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.