Kisah Lemas di Bihac, Bosnia & Herzegovina

August 12, 2015

Kembali ke Bihac.

Dalam kami menghayati sungai kehijauan tu, kami jumpa satu batu bertulis seperti dalam gambar di atas. Betul-betul letaknya di tepi sungai.

drowned una river, bihac

Batu ni saya anggap / rasakan seperti batu nisan untuk lelaki berkenaan. Difahamkan beliau lemas di sungai ini.

Dari Google translate;-
I wonder beauties uno why he took the youth wrapped us in sorrow and sadness. in your waves disappeared his generosity, kindness, love and a gentle smile. only while žuboriš we will keep memories of a youth. because death does not exist, people are dying only when everyone's forgotten and you will not forget amire your loved ones, your people, your city.

Takde maklumat lebih yang saya dapat, takde jugak dari Internet. Tapi masa tengah google around, jumpa satu artikel di balkaninsight.com - kisah di mana 8 orang meninggal dunia kerana lemas dalam masa 2 hari.



Quoted from the website;-
1. The first death was reported on Saturday afternoon, when a 17-year-old boy from Travnik drowned in Una River near Bihac.
2. A few hours later, a 20-year-old man drowned in same river, in the area of Bosanska Dubica.
3. A juvenile also drowned on Saturday in Pannonian Lake in Tuzla.
4. On Sunday, a young man drowned in Ramicko Lake, and two people drowned in the area of Banovici.
5. An 11-year-old girl lost her life in Bresice Lake, which is also near Banovici.
6. And the Drina River in the village of Medjasi near Bijeljina claimed the life of a 20-year-old girl.

Dalam artikel tu ada menerangkan faktor2 yang memungkinkan berlaku insiden lemas ni. Dan kita boleh sama-sama hayati untuk ambil iktibar sekali. Rata-rata antara kita suka mandi sungai, laut, kolam etc kan :)

1. Belajar berenang. 

Saya sendiri entah kalau dicampak tengah laut, mampu ke survive. Diakui, mungkin kita sendiri tak didedahkan dengan teknik2 berenang yang sebenar dari professional - dari sudut kemampuan kewangan, fasiliti, masa dan sebagainya.

2. Utamakan keselamatan.

Kalau tak mahir berenang, mandi di tempat2 yang cetek - yang kaki kita dapat cecah dasar air. Ataupun pakai jaket yang boleh terapung tuuu. Pelampung pun boleh :)

Sounds not cool? Up to you -_-'

3. Adapt dengan air dahulu.

Zaman sekarang ni, memang kita teruja nak buat terjunan, lompatan bagai dari any cliffs. Tak salah pun. Mampu - buat. Make sure kawasan terjunan dalam airnya dan takde batu-batu yang berhampiran.

Cuma maybe boleh try masuk dalam air tu dulu slowly, berendam2 bagi sebati suhunya dengan badan kita. Biasanya kita mandi sungai, laut etc masa cuaca panas kan, tapi kita lupa yang air sungai sejuk. Boleh terkejut badan dibuatnya.

reference


Prevention is better than cure, right?

Tapi kalau dah ditetapkan Allah untuk berlaku apa-apa, itu di luar kuasa kita kan :) kita usaha mana yang mampu untuk keselamatan bersama.

Ibarat pakai tali pinggang keledar or topi keledar masa memandu di atas jalan raya. :)



SS, Perak, Malaysia
150812

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.