Doa Penerang Hati ;)

June 7, 2013


Sepatutnya, nak sambung revision ni. Tapi, aduhaii, buku depan mata, hati takda. Tak bagus betul. Lagi 5 hari je Nina. Dan dah sampai masa untuk ulang balik lagi sekali all topics tu. T_T

So, mari kita post something yang mudah-mudahan beneficial to all of us. Ameen. At least, masa yang digunakan untuk menaip ni diredhaiNya. 



Baca dulu.

Kita dibesarkan dengan doa ni kan?
Dari kecil, sejak sekolah rendah, kita baca doa ni setiap pagi sebelum mula kelas. Kalau sekolah kat Malaysia, sekurang-kurangnya hampir 11 tahun baca doa yang sama setiap hari. 

Ini bukan sekadar doa, ini ayat al-Quran taw. :) Lebih spesifik, ayat 25-28 surah ke-20, Taha.

Sejauh mana kita faham apa yang kita doakan ni? Aduh, nak taip ni pun rasa disiat-siat. Bila baru berjinak dengan terjemahan Al-Quran, memang terus rasa segan sendiri, suka mintak something dari Allah, tapi sebenarnya kita tak tahu pun apa yang kita mintak. Segan.

Syukur sangat Allah tetap makbulkan doa hamba-hambaNya. Alhamdulillah.




Oh, korang mesti dah tahu kan maksud ayat-ayat kat atas tu. Kalau tak tahu, takpe-takpe. Kita belajar sama-sama okay. :)

Dia (Musa) berkata, "Ya Tuhanku, lapangkanlah dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, agar mereka mengerti perkataanku"..... 20:25-28

Doa penerang hati.

Bila dah sampai kat Czech ni, baru sedar betapa dalamnya doa ni. Very deep. Meaningful, full of hope. Rasa tak? Dengan budaya berbeza, cara hidup berbeza, bahasa berbeza, macam mana kita nak survive kalau tanpa pertolonganNya kan? Aduhai, teringat lagi nak berkomunikasi dengan orang Czech awal-awal sampai dulu, buruk perangai -___-'

Dan satu perkara yang sampai sekarang boleh kira culture shock lagi, ialah exam oral. Hmmm kalau ikutkan kawan-kawan Medic kat India or Malaysia, diorang panggil viva. Sama ke tak caranya, maaflah tak tahu pulak. 

Bila bercakap pasal lisan ni, mestilah melibatkan perkataan, or ayat senangnya ialah how we want to deliver our speech. Baru je lepas baca Physiology, speech kat sini bukanlah sekadar ucapan yang kita dengar orang berucap kat majlis apa-apa tu. There are so many things behind the scene untuk kita manage buat/susun ayat tu. Dari penerimaan data kat deria penglihatan / pendengaran, sampailah kita berjaya fikir macam mana nak susun ayat sekaligus mengeluarkannya dalam bentuk suara or penulisan. Termasuklah pemilihan perkataan yang sesuai.

Ops, blame my physiology mode. 

Apa-apapun, pointnya kat sini, ialah cuba tengok ayat tu "agar mereka mengerti perkataanku". SubhanaAllah, memang kena sebijik la dengan kondisi sekarang. Kadang-kadang kita tahu je nak cakap apa, siap dah draft idea dalam kepala, tapi bila sampai masanya kita terus blur dan haru biru jadinya apa yang kita nak cakap tu. Lagi parah bila salah fakta or cakap belit-belit sampai orang ragu dengan kita. #ouch.

Allah dah bagi ayat best punya untuk kita amalkan dan ambil pengajaran so that apa yang kita cuba nak cakap, tersampai isinya. 

InsyaAllah.

p/s - Kami tengah final exam kat sini, doakan kami semua ye. Mana tahu, kejayaan kami nanti hasil doa kalian juga. :)

Moga bermanfaat, moga Allah redha. 
Salam Jumaat, jangan lupa recite Kahfi ya, sekali terjemahan lagi best. Wee.

Ad-Deen, Buzulucka
130607
0127

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.