Plitvice Lakes; Part 2

July 27, 2015

Lama betul post Jelajah Balkan ni tak bersambung-sambung. T_T 

plitvice lakes
Plitvice Lakes


Actually, tak terfikir sebelum ni untuk buat part 2 untuk Plitvice, ingat nak sambung terus dengan kisah-kisah di Bosnia. Tapi terlupa nak kongsi few things lagi macam tempat nak beli souvenirs di Plitvice etc; so here you go :)

Malam tu, kami sampai semula di guest house dalam pukul 8 pm, itu pun sempat jalan-jalan sekitar Mukinje, beli some food kat 'kedai runcit' area situ untuk perjalanan esoknya ke Bihac & Sarajevo, BiH. 

Dah sampai kat depan Guest House Plitvicka, teringat yang kami ada tanya guest house's owner kat mana restoran yang terdekat. Dalam kepala, entah kenapa macam telepati masing-masing nak makan pizza. ^_^ Dan rezekinya, memang restoran yang direcommend tu ada jual pizza. Apa lagi, let's go :p

bistro vucnica
It's a bistro actually :)

Kawasan guest house dan bistro ni boleh katakan strategik jugaklah untuk pelancongan. Sepanjang tahun, orang akan datang untuk ke Plitvice, dan untuk musim sejuk pulak, kat sini ada ski areal jugak. :) 

bistro vucnica
Ikan trout, as usual.

Bistro ni tak provide halal meat, jadinya, makanan semua kena order yang vegetarian or seafood based. Macam biasa, bagitahu kat waiter tu yang the food is to be without any alcohol

Kat sini, kami tanya kat waitress tu kat mana nak dapatkan souvenirs. Dia kata hanya ada kat kawasan tasik tu je. Tak sure pulak kalau ada kat area lain. Tapi yang dia suggest ialah di Hotel Jezero, dekat dengan entrance Plitvice Lakes ni. 


Esoknya, kami ke Plitvice Lakes semula untuk beli souvenirs. Tiba-tiba rasa nak jalan kaki ke sana sangatlah jauh. T_T. Dah lenguh kaki agaknya. 

Jadi, ini dia tempatnya kalau nak beli souvenirs yea. Masuk je dalam hotel, kedai souvenirs ada kat belah kiri. 



Harga souvenirs boleh katakan taklah murah, tapi beli je mana yang mampu macam poskad beberapa keping pun okay. FM satu dua :)



Settle part ni, bergegas balik ke guest house untuk check out. Teksi untuk bawak kami ke Bihac, BiH pun dah sampai. Mujur driver tu kata, "It's okay, take your time. ;)" Terus naik bilik and check kalau ada apa-apa yang tertinggal. Beg dah siap kemas dah sebelum beli souvenirs tadi, settle satu hal.


Croatia Kuna
Croatia Kuna

Till we meet again, Plitvice & Croatia :) May your beauty be maintained. 

Off to Bihac, Bosnia & Herzegovina

Hradec Kralove, Czech
150425
KK, Kelantan, Malaysia
150726

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.