Churros dan Dia

November 30, 2015



As I promise myself to update the blog along with the Instagram...

Here you go. Churros. :)

Rasanya banyak orang share kat Facebook tentang churros ni. Macam-macam resepi, ada yang churros digoreng, ada yang dibakar dalam oven. Yang terkini saya tengok, churros oreo. Wohooo. I love oreo!

Ni hasil scroll FB la ni. 






I made few, as 'rewards' to this beautiful lady. Lucie.
MashaAllah, she is a revert Muslim Czech, struggling to live as a Muslim in a non-Muslim family. I had amazing Saturday with her, listening to her Quran reading. She knew all the alphabets and how to pronounce them. 

Of course, she couldn't pronounce well few alphabets (especially 'ain), but I must say that SHE IS AMAZING!! 

Saya pun bukanlah expert dalam Quran ni, jadinya, saya cuba bantu ikut pengalaman dan apa yang pernah saya belajar sebelum ni. Sekarang pun, masih membaca Quran hari-hari insyAllah. Cuma tengah struggle jugak untuk hayati maksud-maksud ayat Allah tu, supaya bukan setakat lafaz di bibir. T_T Baca tu pun pahala kannn, ameen!

Saya memang dah lama nak buat aktiviti macam ni dengan Lucie. Hiking sudah, cycling sudah, makan-makan sudah. Alhamdulillah, diberi peluang jugak :) Moga ada lagi di masa akan datang. 

Sementara tolong tengokkan bacaan (atas, bawah, depan tu), saya rasa saya kena belajar tajwid balik untuk explain kat dia kenapa kat ayat macam ni kena dengung, kenapa nun ni takde bunyi, terus masuk mim, kat mana kita boleh berhenti baca dan boleh sambung balik. InsyAllah, dari sekolah kita dah belajar ihfaq hakiki, idgham ma'alghunnah semua tu kannn, tapi 'terms' tu saya jujurnya dah lupa nun bertemu huruf sekian-sekian. Bila baca ayat Quran, lidah tu biasanya dah tahu 'ahaa, kat sini dengung etc..' T_T 

Okay, homework!

Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha dan diredhai-Nya. Maka, masuklah ke dalam golongan hamba-hamba-Ku. Dan masuklah ke dalam syurga-Ku. - Al-Fajr 89:27-30

Di penghujung surah, saya try share apa yang pernah saya belajar tentang kisah surah tu. Tak la semua, actually yang saya share pun apa yang paling terkesan di hati saya sendiri sementara dia baca. T_T. 

And, it was a hard task to explain something in English, as well. Sampaikan 'redha' pun saya terlupa kejap English-nya apa. 

So, basically, those verses are about the rewards for people who follow what Allah asked us to do. Amar makruf nahi mungkar. And sometimes, we as humans found it hard to be pleased with what we have in our life. Being grateful of all events that happened either good or bad - it is just hard. We might blame Allah or something or someone else for the bad things. Yet, we didn't really thank Allah for the good things - I mean, spiritually, from the bottom of our hearts. 

If we are pleased with our life, our hearts and minds will be in peace, insyAllah. Just, that's not easy to do. Hard work guys, hard work. 

That's why Allah assures us with the rewards in Akhirah soon - to keep motivating us. :)

Moga Allah permudahkan urusan kita semua. Dan moga Allah kuatkan hati dan semangat kita untuk urusan yang sukar. Ameen.
Hradec Kralove,
151130


Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.