Menara Basikal

November 26, 2015


Sebab saya memang selalu naik basikal, menara ni sangat menarik perhatian saya masa kali pertama nampak. Ye lah, sesuatu yang baru dan saya sendiri tak pernah tengok kat tempat lain. Di Amsterdam yang terkenal dengan basikal pun, saya tak jumpa. Mungkin ada rasanya ataupun sistem parking basikal kat situ lain sikit. Nama pun tak explore seluruh Amsterdam. -_-' :D

Robotic Bicycle Parking Tower in Czech Republic


Oh ya, menara ni dekat sangat dengan rumah saya dan letaknya berhadapan dengan stesen kereta api Hradec Kralove (Hradec Kralove hlavni nadrazi). Saya pernah guna 2 kali sebelum ni, rumah masa tu jauh sikit dari stesen kereta api. Jadinya, menara basikal ni lah tempat yang boleh katakan selamat untuk parking basikal beberapa hari kalau nak naik kereta api / bas ke bandar lain.

Dan yang penting, murah ^_^

5kc sehari (lebih kurang RM 1). Okay la tu kan. Yang penting kurangkan risiko basikal kena curi. 

Robotic Bicycle Parking Tower in Czech Republic

Pernah rakam video masa proses hantar basikal masuk dalam menara dan ambil basikal balik. Tapi video tu dalam phone lama yang dah rosak tu. Maaflah, tak dapat nak kongsi.

Just watch this YouTube video yea to get rough idea what's going on. Bicycle tower yang saya kongsikan sama konsep macam video kat bawah, lokasinya kat Jepun cuma bezanya yang Jepun ni bawah tanah.


Video ni yang naik di news feed Facebook saya, tu yang tiba-tiba rasa best nak share.


Yang menariknya juga, kita boleh tinggalkan topi keledar, beg2. Yakin selamat, insyAllah sebab takde orang yang boleh ada contact dengan basikal lain kecuali basikal sendiri :) 


Dekat depan bike tower ni, ada disediakan pam tayar. :D Cuma kelakar sikit masa tengah nak cuba tu. Tak faham sangat arahan yang dibaca dan akhirnya basikal saya terus takde angin. T______T

Robotic Bicycle Parking Tower in Czech Republic

p/s - Tengah consider nak bawak balik my Kelly ni, masih kira-kira berbaloi ke tak.
p/s/s - Basikal saya namanya Kelly.
p/s/s/s - Kelly tu sebenarnya literally jenama basikal. Lol. Pemalas cari nama.

Hradec Kralove,
151125

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.