Kisah Perjalanan dari Prague, Czech ke Ljubljana, Slovenia

April 7, 2016

Bas bertolak dari Prague dalam pukul 5 petang. Kali ni takde pulak pakcik bas tu check passport semua. Pelik jugak sebab biasanya international route ada check passport before naik bas. 

Flixbus Prague - Vienna
Bas 2 tingkat - reuse gambar post hari tu. :)

Saya sebenarnya tak minat sangat naik bas, cepat pening. Kalau dalam Czech sendiri, saya memang akan pilih train walaupun makan masa lebih. Kesimpulan yang saya dapat buat, saya macam ada motion sickness lebih kurang untuk bas. Cuma, trip kali ni memang ajar saya overcome that problem. Transportation saya memang bas je sepanjang trip Jelajah Balkan : Slovenia ni. :D

Saya pilih seat kat tingkat bawah. Sebenarnya seat dalam Flixbus ni, kita bebas nak duduk mana-mana, tak perlu reserve pun. Kalau rasa nak any particular seats tu, datang awal dan masuk bas awal. 

Seat saya tu siap ada meja dan opposite seat yang duduk setentang. Ingatkan takde orang la duduk sekali, tapi memang full rupanya bus Prague-Vienna ni. Oh, tak perasan dah kongsi ke belum, Flixbus ni takde direct bus ke Ljubljana, hanya ada transit di Vienna pastu tukar bas ke Ljubljana.


Flixbus Vienna - Prague
Meja dalam bas. Dah macam style train.

  • Prague (UAN Florenc bus station) - Vienna Erdberg (VIB) 
      • 24 March 17:00 - 25 March 20:55

  • Vienna Erdberg (VIB) - Ljubljana (bus station)
      • 24 March 23:00 - 25 March 4:35


Alhamdulillah, perjalanan semua lancar dan selamat. Ditakdirkan Allah letak satu keluarga Muslim dari Mesir di sebelah dan hadapan saya. Rasa bersyukur sangat. The family was very nice to me. Siap offer makanan dan minuman. Paling best sebab boleh dengar banyak sejarah Mesir. Dari kisah piramid, ke kisah Jews dan Palestine. Ada jugak kisah pasal American University yang banyak agenda dalaman. Berdebar jugak dengarnya. 

Makcik S memang banyak kaitkan dengan ayat-ayat Quran. Dari kisah Firaun, dikongsikan kisah Nabi Musa, Nabi Harun dan lembu sembahan kaum mereka. Korang tahu kan kisah ni?

Dan kaum Nabi Musa, sesudah ia (pergi ke Gunung Tursina), mereka membuat dari barang-barang emas perhiasan mereka, (patung) anak lembu yang bertubuh dan bersuara (Allah berfirman): "Tidakkah mereka memikirkan bahawa patung itu tidak dapat berkata-kata dengan mereka dan tidak dapat juga menunjukkan jalan kepada mereka? Mereka menjadikannya (berhala yang disembah) dan sememangnya mereka adalah orang-orang yang melakukan kezaliman". - Al-A'raf : 148
Walaupun saya pernah dengar beberapa kali pasal kisah ni, tapi kali ni perasaan lain sikit sebab disampaikan oleh orang Mesir sendiri, hamba Allah yang mungkin pernah berpijak di tempat yang sama dengan nabi-nabi dulu.  :)



Vienna International Busterminal
Vienna International Busterminal


Bas Flixbus ni tiba di Vienna International Busterminal (VIB), dekat sangat dengan Erdberg metro station. Kalau korang tengok gambar kat atas, ada senarai bas yang berhenti kat sini. Kalau naik bas Student Agency, dia berhenti kat terminal lain - dekat dengan stadium kalau tak silap.

Terminal ni dibuka setiap hari dari 6:30 - 21:00. Jadinya, VIB ni baru je tutup masa saya sampai Vienna ni. T__T

Vienna International Busterminal
Berdekatan VIB

Untuk isi masa dalam 2 jam, kerja saya berjalan dan makan. Macam tak ada tempat yang tertutup (dengan heater). Dekat sebelah terminal bas tu ada macam kompleks apa entah, kedai-kedai makan pun banyak nak tutup. Haha. Takde night life betul. 

Boleh tahan sejuk jugak, cuma mujurlah terminal bas tu sentiasa ada orang. 

Tunggu tunggu tunggu, bas saya yang seterusnya pun sampai. Baru saya tahu sebenarnya bas ni destinasi akhirnya ialah Venice. Tapi dia drop off dan ambil penumpang kt Ljubljana. Internet untuk bas kali ni lagi okay, boleh la on Spotify sepanjang perjalanan tu.


Flixbus Vienna - Venice / Ljubljana
Flixbus Vienna - Venice


Saya dah tidur masa perjalanan Prague-Vienna tu sebab motion-sickness. Tapi saya end up sambung tidur lagi dalam bas Vienna - Ljubljana. Ouch. 


Ljubljana train station
Ljubljana train station

Sedar-sedar driver bas buat announcement yang bas tu dah nak sampai Ljubljana bus station. Masa ni dah nak pukul 4 pagi. Sunyi sepi bandar ni. What to expect, 4 pagi kot. Train station dan bus station berhadapan antara satu sama lain. Memandangkan train station buka pukul 5 pagi. Jadi, kena cari jalan survival untuk sejam. Sejuk. 

Dekat sekitar bus station tu banyak kedai yang buka 24 jam. Restaurant, bar, bakery. This was the best thing ever! Ada kedai kebab jugak dan it's halal! Saya pernah cari pasal makanan halal di Ljubljana dan ada seorang blogger ni recommend kedai ni. Bila saya nampak je signboard, memang teruja. This is the one that I've read!

Kedai kebab halal Ljubljana
Kedai kebab halal Ljubljana

Saya order doner box sebab blogger tu yang recommend. Sama je macam doner box kat bandar saya, Hradec Kralove tu. Beli makanan ni sebenarnya niat utama ialah nak tumpang heater kedai tu. Makan pelan-pelan sampai nak dekat sejam. Alang-alang dapat solat subuh sekali kat situ. Alhamdulillah. 

doner box Kedai kebab halal Ljubljana
Doner box - dalam ni ada daging kebab - daging lembu + ayam, ada salad, bawang, kobis semua dan fries.


Kedai kebab halal Ljubljana
Senarai harga kat kedai ni. Kalau perasan, nombor 1 dia macam 7 sikit kan? Sama macam dekat Czech. Dulu-dulu saya confused jugak tapi boleh beza dah, 7 akan ada garis tengah. 

Merasa la saya makan kebab pukul 4 pagi. T___T

Bersambung...

Bled, Slovenia
160326

S.K. Neumanna, HK, Czech
160406

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.