Budapest, Hungary - Part 1

February 15, 2012

Kata sepakat yang kitorang buat at that time ......

Budapest lagi cantik dari Vienna. 

Hihi
Budapest, Hungary
Pemandangan dari hostel.
120208
Budapest, Hungary.
1015


Alhamdulillah, bas Euroliners yang kitorang naik selamat sampai Nepliget Bus Station. Hungary is still a European country walaupun dia ada currency sendiri, Forint (HUF). Euro hanya digunakan kat some places kat sini. 

Syukur sangat kat stesen bas tu ada money changer. Survey dulu harga tiket metro berapa, then baru tukar duit yang cukup-cukup untuk bayar tu je dulu. Stesen bas punya currency masa tu rendah sangat 1€ = 250 HUF. Biasanya around 280-290 HUF.

Aha, tiket metro tu better beli by group 2-5 orang, 24hours = 3100 HUF. Then, naiklah apa-apa pun. Dari Nepliget, kitorang naik Metro 3 ke Ferenciek Tere, hostel kitorang kat sini :)

Budapest, Hungary

Alhamdulillah, hostel kali ni pun okay and recommended untuk korang. :) 

Lepas settle check in, google apa-apa yang patut, then kitorang keluar terus. Destinasi - Buda. Oh ye, Budapest ni terbahagi pada 2, Buda & Pest dan one of the famous bridge yang hubungkan dua-dua ni ialah Chain Bridge. Nanti kita tengok gambar ea.

Budapest, Hungary


Ni kat Citadella & Gellert Hill. Kat atas ni ada church. Kalau ikut kisah yang aku baca, dulu-dulu ada seorang ni nama St. Gellert datang kat Hungary untuk kristiankan orang-orang situ. Tapi, orang pagan yang taknak terima, gulingkan St. Gellert tu down the hill. Jadi, hill tu dinamakan camtu. Err.

Citadella ni pulak macam fortress built by orang-orang Habsburgs. Dari atas, memang boleh nampak both Buda & Pest. So, I guess memang sangat strategik untuk diorang show control over Budapest. 

Budapest, Hungary


Liberation Monument - Symbol of peace katanya.

Budapest, Hungary
Rudas Medicinal Bath

Yang ni kitorang lalu je. Hehe. 

Kitorang sebenarnya nak ke Szell Kalman ter (bas & metro station?), as kat situ ada bas untuk ke next destination. Tapi tak jumpa tram stop heee. Ambikk, terpaksa jalan kaki dari satu bridge ke satu bridge lain. Jauh. 

Budapest, Hungary
Fisherman's Bastion. Emm, kat situ jugak ada Matthias Church. Penat dah asyik jumpa church. :(


Budapest, Hungary

Budapest, Hungary



Parliament dari atas :) Masa malam lagi cantikkkkk.

"Maka Kami jadikan (yang demikian) itu peringatan bagi orang-orang pada masa itu dan bagi mereka yang datang kemudian, serta menjadi pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa." Al-Baqarah:66

Okayy, nanti sambung lagi.
Byeee, anyeonggg
Assalamualaikum.

Edited, 160810
SS, Perak, Malaysia

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.