Budapest, Hungary - Part 3 (Last)

February 18, 2012

Kak Fara dah nak balik Hradec Kralove sbb ada hal and kena prepare jugak untuk exam dia. Tak dapat nak ikut kitorang continue jelajah Budapest :(  Pagi tu, hantar Kak Fara kat metro dekat stesen bas, then saya pun patah balik ke hostel, sambung berehat heee.

Makanan kat sini kitorang okay aja, syukur Allah ingatkan kitorang bawak roti, mentega, chocolate spread, macam-macam lagi. At least, makan jugak laaa :) Mini market pun ada, boleh nak beli sandwich tuna/telur. 

Dalam pukul 10, kitorang check out hostel then terus naik metro M1 ke Hősök tere (Heroes' Square).

Budapest, Hungary


Heroes' Square ni meliputi Millennium Memorial (statues ketua-ketua yang asaskan Hungary masa abad ke 9) kat tengah-tengah dan diapit dengan 2 museums - Museum of Fine Arts kat belah kiri & Art Gallery kat belah kanan .

Budapest, Hungary

Art Gallery. Dari nama bangunan pun dah boleh tahu apa yg ada kat dalam kan? Pameran modern art oleh orang-orang Hungary & international artists. :)


Budapest, Hungary

Yang ni pulak Museum of Fine Arts. Tak sure ada apa kat dalam dia, tapi rasa macam lebih kurang Kunsthistorisches Museum yg kat Vienna tu.

Jalan lagi then boleh jumpa Circus, Zoopark & Botanical Park, depan lagi ada Amusement Park (ala-ala funfair)

Budapest, Hungary

Budapest, Hungary


Masa on the way tu, kitorang lalu satu bangunan ni. Looks like a masjid kan? Not sure betul ke tak. Teringin nak masuk tapi tak jumpa langsung pintu nak masuk tu. :(

Budapest, Hungary
Budapest, Hungary



Szechenyi Medicinal Bath.


Budapest, Hungary

Museum lagi. T___T Museum of Hungarian Agriculture

Open air ice rink. Open masa winter je. Menarik jugak la tengok-tengok orang dari semua lingkungan umur skate sama-sama. Yang budak2 kecik ada kawasan diorang, siap ada jurulatih. Yang dah hebat tu, memang macam-macam gaya dah kitorang tengok. Kitorang ni takde rezeki lagi nak main. Insya-Allah satu hari nanti. 


Budapest, Hungary


Habis travel area City Park ni, kitorang ke Vorosmarty balik. Kat sini yang paling banyak kedai souvenirs yang kitorang jumpa. Harganya emm snowglobe Euro 12, kiralahhh :p Beli la satu, asal adaaa. Gambar-gambar pun dah banyak. Okay la tu kan :)

Then terus ke Nepliget, rehat kat waiting room bas OrangeWays untuk ke Bratislava, Slovakia pulak. Sambung nanti okayyyyy!

Tidakkah mereka memerhati dan memikirkan berapa banyak umat-umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (umat-umat itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi (dengan kekuasaan dan kemewahan) yang tidak Kami berikan kepada kamu, dan Kami turunkan hujan atas mereka dengan lebatnya, dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka dengan sebab dosa mereka mereka, dan Kami ciptakan sesudah mereka, umat yang lain? -Al-'An`ām:6

Assalamualaikum.

Edited, 160810
SS, Perak, Malaysia

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.