2 Hari di Český Krumlov, Czech - Part 2

March 9, 2016

(repost & edited from old posts / drafts)

Lepas jalan-jalan keliling, semua pakat nak turun dah. Cadangnya sambung jalan ke Castle Garden esok. Langit pun dah mula nak gelap, macam tak menarik pulak nak tengok. :(

Em, semua attractions kat Český Krumlov, Czech ni banyaknya walking distance je. Just provide yourselves with good, proper walking shoes.


Perhentian seterusnya - MAKAN :D 

Beli aiskrim dan trdelnik. Trdelnik ni makanan yang famous kat Czech ni ha. Kat Prague, memang banyak gerai-gerai jual Trdelnik, easily found along the route between Old Town and Charles Bridge). Simple dish, it is just bread. Tepung yang dah siap diuli pastu digulung keliling roller pastu dibakar. Dah siap bakar, diorang akan gelekkan trdelnik ni atas serbuk perisa yang kita pilih, cinnamon, vanilla, almond, etc. Around 50kc satu. Ada perisa nutella jugak, yang ni harga extra sikit.

Sekarang tengah famous dengan doughnut ice cream ni, kat Prague lah tapi. :) Basically, it is not a doughnut. THAT'S IS TRDELNIK. 


Sambung jalan.

Satu perkara yang perasan kat CK ni, dinding2 bangunan diorang banyak yang bergambar. Macam kat bawah ni, sekali pandang, takleh beza sangat mana tingkap yang dilukis dan mana yang real. Lagi-lagi tengok ada rahib kat tingkap tu lagilah buat orang terkejut :p



Dinner time :)

Sebelum datang CK, dah survey dah restoran-restoran kat sini dan review menu diorang. *tripadvisor helps a lot.

So, restoran pilihan - Laibon. Why? Sebab dia ranked #1 dalam review trip advisor. Haha. Takdelahhh, sebab utamanya Laibon ni served vegetarian food. Range harga pun reasonable. 



Macam yang saya bagitahu dalam part 1, restoran sini banyaknya ada kawasan makan yang menghadap sungai. Yeah, we chose that too. Menarik, boleh tengok castle, bridge dan ada la beberapa orang tgh rafting (kayak). Angin malam dah start sejuk. Good thing is, memang disediakan blanket dan lilin. Candle light dinner gitu :)

Kat sini jugak ada menu ala-ala kuah lodeh. Hehe

On the way back to the hostel. 

A good reminder for us. Lets say korang datang jalan-jalan Europe then book hostel yang tengah-tengah pekan. Make sure your windows are always close and the curtains are on. Kalau dari tempat tinggi menghadap hostel korang tu, orang boleh nampak apa kita buat dalam bilik :p

Aha, lagi satu, untuk yang ada smartphone tu, make sure download siap-siap maps (yang tak perlu Internet) etc. At least kalau sesat, ada jugak jalan penyelesaian. Dan bila dah ada maps tu, study dulu kawasan area yang kita nak jalan tu, basic review cukup dah :)





























Bersambung lagi. Next entry - last part, insya-Allah. :)

(repost & edited from old posts / drafts)

Ad-deen, Buzulucka
120930
Khaulah, HK, Czech
160304

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.