2 Hari di Český Krumlov, Czech - Part 3

March 10, 2016

(repost & edited from old posts / drafts)

Good morning, Český Krumlov :)

Ahad, memang hari berehat kat Czech. Sepi. Lain dengan Malaysia yang hari Ahad la kita nampak orang semua keluar jalan-jalan. Sampai sesak jalan, shopping mall semua.

Plan hari last - rafting. 

Sebab awal pagi sangat, orang Czech pandang pelik bila kami nak jugak rafting. Air sangat sejuk, so that's why orang jarang rafting pagi macam ni.



Susuri Vltava River sepanjang 4km. Okay lah for newbie macam kami :) 100kc seorang. Vltava River ni ada part yang cetek, ada yang dalam. Then, sampai checkpoint yang kena lalu 2 small-man-made-waterfall. Memang basah lepas tu :D Kat bahagian ni, instructor tak bagi keluarkan kamera, risau kot2 raft tu terbalik.

**masa ni saya belum ada GoPro lagi. -_-'




Pemandangan menjeleskan untuk diri sendiri. :p

Bestnyaaa belakang rumah ada gelongsor macam tu!


Brunch - Hot Chocolate & Medovnik (Czech pastry)


Okayy, dah upgrade energy, jom sambung jelajah CK!

Next destination - Castle Garden. Garden ni lagi tinggi dari castle dan nak ke situ pun kena lalu castle. Memang mengah jugaklah nak naik tu. Lagi-lagi kami dah check out hostel, everything is in our backpack! 

Mujur tak bawak luggage. T_T

Di tengah-tengah garden. Europe dengan fountains memang takboleh nak dipisahkan kot :p

Kawasan garden ni sangat besar, kalau nak buat rumah saiz standard kat situ, mungkin boleh dapat ratus ke ribu unit. Dan tempatnya berjaga, pokok semua bertrim, rumput pun kemas. :) Ada maze jugak, tapi taklah macam maze Harry Potter tu. 



Kat hujung taman, ada satu kawasan untuk teater - Revolving Theatre since Middle Ages. Yang menariknya, tempat audience tu boleh berpusing. Dan dikatakan, kat sini antara asalnya theatre (mungkin untuk Czech) dan sejak tu ada bermulanya Open Air South Bohemian Theatre Festival. :p 





Castle Garden Cesky Krumlov!
The most symmetrical sweep panorama yang pernah saya ambil :)

Turun je dari Garden, terus gegas cari souvenir. 1 jam lagi before train balik Prague nak berlepas. Dari garden nak ke Stesen Keretapi pun kami tak sure nak naik bas apa. Maybe sebab jadual bas dia lain sikit banding HK dan Prague, so tak reti baca jadual. (**kelakar bila baca balik post ni, nampak sangat masa kat CK ni kami masih newbie). Dan bus stop yang kami jumpa, takde bas yang ke stesen keretapi. Haha. 

End up, jalan kaki. 4km dengan jalan berbukit :p




Atas train memang lena terus.

Singgah Prague untuk solat dan dinner sebelum sambung perjalanan balik ke HK. Kat masjid jumpa juniors Prague yang baru sampai few days back. Wah, kagum tengok diorang dah boleh jalan around Prague without seniors. Hehe.

Total cost (HK-CK-HK) - RM200 seorang, kalau tak spend utk makan/souvenir, lagi murah. Maybe RM130 plus minus :)

The End :)
Yeay, Alhamdulillah.

p/s - Rasa macam jadi promoter Czech pulak :p <-- angan-angan masa 2012


(repost & edited from old posts / drafts)

Ad-deen, Buzulucka
120930
Khaulah, HK, Czech
160304

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.