8 Refleksi Diri dari Perlawanan Bola Sepak Perak vs JDT 6 Ogos 2016

August 8, 2016


Sabtu lepas, saya berpeluang menonton perlawanan bola sepak antara Perak & JDT di Stadium Ipoh. Hasil perlawanan, JDT menang dengan skor 1-0. 

Perlawanan Bola Sepak Perak vs JDT 6 Ogos 2016
Tiket last minute


Mungkin ramai yang tahu, ada isu besar selepas tamat perlawanan. I was there and I witnessed most of the scenes. Tapi saya taknak pro mana-mana untuk insiden tu. Walaupun saya sebagai seorang anak Perak dan semestinya menyokong pasukan Perak, saya masih rasa yang sebahagian penyokong Perak bertanggungjawab dengan insiden tu. Penyokong JDT pun sama. Nobody is perfect. 

------------------------



I read somewhere... yang untuk menjadi insan yang hebat, kita kena selalu muhasabah diri. Ambik masa sedikit dan renungkan kembali apa yang berlaku dalam hidup kita. Cara yang mungkin mudah untuk dicuba - sebelum tidur, luangkan 10 minit untuk imbau kembali pagi tengah hari petang malam kita. 

Apa kejadian yang kita boleh ambil sebagai iktibar.
Apa kebaikan yang boleh kita boleh teruskan untuk buat.
Apa keburukan yang kita boleh ubah atau tinggalkan.

Amar makruf kena seiring dengan nahi mungkar. Kan?


------------------------

Berbalik pada kisah bola di Stadium Perak tadi... sebenarnya kalau tak silap, saya menjejakkan kaki ke dalam stadium Ipoh selepas 7 tahun. Memang dah lama tak menonton bola kat stadium. Agak janggal jugak, dari membeli tiket --> beratur nak masuk stadium --> check beg --> cari seats kosong yada yada.

Masuk je dalam stadium, masyaAllah memang ramai orang, seat-seat yang menarik semuanya dah penuh. Paluan gendang bergema. Pemain kedua-dua pasukan tengah warm-up di tengah padang. 


Perlawanan Bola Sepak Perak vs JDT 6 Ogos 2016
Penyokong Perak


Selesai jumpa seat, terus bergegas ke surau untuk solat Maghrib. It was already 8.15pm. Walaupun dah bertolak sebelum Maghrib, terlambat kerjakan solat akibat jalan jem teruk, parking jauh etc. Banyak betul alasannya, Nina. -_-'


1. Jaga solat walaupun teruja nak tonton perlawanan bola sepak.


Surau lelaki nampak agak penuh, sampaikan ada jemaah di luar surau. Amazed with this :)

Di surau wanita, ada lebih kurang 5 orang je. I was expecting more actually, sebabnya setiap kali solat di surau hospital (sepanjang 3 minggu lepas), memang sentiasa penuh dan sesak. Ni apatah lagi stadium yang beribu-ribu orang ni. Tapi boleh jadi diorang dah solat di awal waktu ataupun dah solat siap-siap di rumah / masjid berdekatan. Alhamdulillah.

2. Selalulah nyanyi lagu negeri.

I can't remember when was the last time I officially sing a Perak anthem. Honestly, it was an awkward moment when I don't remember the rhythm! Macam mana nak describe ea... Semua orang tahu kan yang melodi lagu Negaraku dan Negeri Perak tu sama je. I know that as well.

Cuma, nak masukkan lirik dalam melodi tu... saya krik-krik kejap. Sebab rasa versi yang saya biasa nyanyi lain sikit dengan yang kat stadium ni.

Ada 2 possibilities yang saya fikirkan;
- memang ada lain-lain versi dan selama ni saya nyanyi versi yang berbeza.
- memang dah ditukar versi baru.


The version I used to sing.

The current version.

Contoh macam untuk lirik dilanjutkan, Allah usianya sultan.

Saya biasa nyanyi --> Di - lan - jut - kan - Allah - u - si - a - nya~~ sul - tan
Versi yang ni --> Di - lan - jut - kan - Allah - u - sia - nya - sul~~tan

(~~ panjang)

Tak faham? Haha abaikan. 


3. Do we really need to use hateful chants / slogans?
I was shocked to hear all those chants!

Seriously. Tak tahu nak react macam mana, tak tahu nak ikut bersorak macam mana. Saya bukan jenis suka mencarut - sama ada saja-saja atau tak sengaja. Pernah dan I once hated myself for that.

Saya yakin majoriti kita tahu sorakan apa yang dimaksudkan. The use of words b***sat, f**k, m**pus. Ouch, teruknya bahasa.

And we expect our young generations to respect us when we expose them to these attitudes since they are kids?

Rasa tak boleh terima orang besar mencarut sesuka hati, apatah lagi budak kecil. I admit all those f**k, sh*t words are culture in Western world. My ears witnessed those mostly everyday at school. 

"The professor will come a bit late, he just finished an emergency surgery".
"F**k, he is wasting my time".

*someone accidentally spill the coffee on the table*
"Sh*t, what the f**k are you doing, man?"

Norma.

Tapi benda buruk itu jugak ke kita nak ikut?'



Perlawanan Bola Sepak Perak vs JDT 6 Ogos 2016
Penyokong Perak lagi
4. Setiap pergaduhan banyaknya bermula dengan provokasi.

P. Ramlee dah pernah cakap, "sedangkan lidah lagi tergigit, apa pula suami isteri."

Itu suami isteri yang hubungan penuh kasih sayang. Adik beradik pun kalau tak bergaduh, memang tak sah. Ini kan pulak sesama negeri.

Tapi, macam teruk sangat la nak rusuh-merusuh hanya sebab bola sepak. 

Menang. 
Okay, dah. Your team menang. Tahniah. Tak perlu nak provok-provok mengutuk pasukan yang kalah. Balik dengan hati gembira.

Kalah.
Okay, memang biasa la kalah menang adat permainan. Semua orang nak menang, takde yang nak kalah. Tapi, kalau kalah - kita refleks balik. Pemain kita macam mana, penyokong kita macam mana.

Don't people realised the moment when JDT scored a goal, just directly after Perak supporters finished chanting "JDT b***sat". 


5. Stadium tu bukan tempat sesuka hati nak vandalisme.

Faham, tengok bola tu beremosi.

Tapi, janganlah hilang common sense nak pecahkan harta stadium. How do you feel when other people intentionally or accidentally destroy your belongings? Paling kurang pun, cuba bayangkan orang baling handphone kita sampai pecah? T_T

Sedih lah macam ni.

I learned new words as well - hooliganisme, ultras *klik untuk ke wikipedia*


Perlawanan Bola Sepak Perak vs JDT 6 Ogos 2016
Sampah bertaburan

6. Buang sampah dalam tong sampah, pretty please~~

Ini antara satu masalah rakyat Malaysia yang memang susah nak diubah. I don't understand why people throw their rubbish into the field area. Marah tu memang marah - tapi itu tak menghalalkan kita nak kotorkan padang tu.

Istighfar.

Seronok syaitan-syaitan tengok kita duduk dalam kawasan kotor.

Belum masuk yang tinggalkan bekas air, bekas makanan kat seat masing-masing. Ada yang lagi merumitkan untuk otak ni berfikir, bila sampah-sampah tu ditendang sesuka hati - lalu berteraburlah sisa makanan tu.

Kasihan orang yang berada di tingkat bawah. Ada yang basah terkena percikan air dari bekas air tu. Ada yang bekas air terkena straight kat kepala.


Perlawanan Bola Sepak Perak vs JDT 6 Ogos 2016
Baling membaling

7. Elakkan merokok. Some people suffer.

Kalau seorang ayah boleh hisap rokok di sekitar anak yang kecil, apatah lagi nak hisap rokok dalam masyarakat.

Walaupun dah banyak hujah mengatakan rokok tu haram, rokok membahayakan kesihatan.. still hmmm.

Nak berhenti merokok memang susah, medically point of view pun saya setuju. Susah, memang susah. Sebabnya rokok ada bahan-bahan yang buat seseorang tu ketagih. Tapi percayalah, setiap usaha tu Allah nilai dan bagi ganjaran. 


8. Konklusi, semangat kesukanan yang sihat... dah hilang.

Banyak benda kita perlu ubah. Attitude.

Teringat satu petikan dari buku yang saya tengah baca,

"Setelah membuat pemerhatian dan pengalaman secara ringkas, saya mengakui bahawa umat Islam dilanda krisi adab dan akhlak yang serius. Maka benarlah apa yang diungkapkan oleh Syed Muhammad Naquib Al Attas yang menyatakan peri pentingnya adab sebagai salah satu asas utama puncak ketamadunan. Tanpa adab tiadanya tamadun." - Islam di Barat, Muslim di Timur, pg 40.


p/s - panjangnya post ni. :D thanks untuk yang sudi baca, moga ada yang kita boleh ambil iktibar.


160807
SS, Perak, Malaysia

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.