Tumpang Berteduh di Postojna Cave, Slovenia

August 25, 2016

Lena betul tidur kali ni di Hostel Vrba, Ljubljana, Slovenia. Mungkin badan penat dah kot travel ni. Hoho. Bila backpacking ni memang terasa pentingnya nak jaga kesihatan diri. Mana nak galas backpack berbelas kilo, mana nak berjalan heret kaki. Especially bila jumpa sepasang atuk nenek umur atas 70 tahun berEurope trip berdua suami isteri, lagi la rasa aaaa I wanna be like them. Nak kahwin pun belum ada bakal calon. Lol. Tapi takpe, moral kat sini ialah jaga kesihatan. Fighting Nina!


Spring!
--------------------------


Pagi-pagi sesudah subuh, saya sambung tidur kejap pastu bangun balik untuk sarapan dan siap-siap packing untuk check out. Sarapan pun makan baki mee semalam tak habis. Hostel Vrba ni boleh tahan best jugak. Selesa dan sebab Easter kot, tenang je rasa hostel ni. Kat hostel disediakan tuala, kunci mangga cuma takde selipar bilik. So bawak la ea sepasang. Senang nak keluar bilik ke tandas.

Kat kaunter check out, saya terjumpa Daniela lagi and then we decided untuk ke stesen bas sekali. I leave it to her to decide nak naik bas or jalan kaki ke stesen bas. Bila dia kata dia nak jalan2 sepanjang sungai Ljubljanica tu, saya okay je. Saya ada bagitahu yang dia nak ke Zagreb, Croatia. Ni laa style backpackers ni. Rasa macam impromtu nak pergi somewhere, they just grab a ticket. Kalau yang lebih experienced, pandai je diorang cari orang yang diorang boleh tumpang or share kereta sekali. Hitchhike lah lebih kurang. 

Takpe.... sebab saya girl - travel solo pulak, saya naik bas / train je dulu buat masa ni.

Actually, saya cadang nak spend time kat Ljulbjana je hari ni tapi memandangkan dah cover most places kat sini, saya tambah plan baru untuk ke pekan / bandar lain. 


Postojna Cave, Slovenia
On the way
Next destination....jeng jenggg.
Postojna Cave!

Gua Tempurung pun hang tak pernah sampai, over excited je masuk gua negara lain. T___T

And it was never a bad decision.

Backpack yang berat tu saya tinggalkan kat tempat luggage kat stesen bas. Tak ingat berapa harga, bawah €5. Pastu, tunggu je bas kat 'platform' yang menghala ke Postojna Cave. Beli tiket kat driver dalam €6 - one way. Nak beli return pun ikut sukalah, harga sama jugak - another €6.

Bas akan lalu few towns macam bas lompat-lompat. Cuma menariknya kali ni destinasi tu lebih kepada atas bukit. Jalan pun memang ibarat ular kene palu la berpusing-pusingnya. Mujur saya tengah belajar adapt dengan bus-sickness ni. Dah improve banyak dah dan jumpa solusi - kalau pening, tidur je. Hoho. Ditakdirkan juga cuaca muram kali ni tambah lagi hujan lebat. So decision untuk ke gua tu bukan satu kesilapan. Haha kita tumpang berteduh dalam gua yee.


Postojna Cave, Slovenia
Route dari stesen bas ke gua.


Sampai kat stesen bas Postojna, ada lah beberapa orang yang nak ke gua. Jadi, kami pun jalan sekali dah macam rombongan cik kiah. Tua muda semua ada.

Saya berjalan sekali atuk nenek dari Brazil. Nampak taklah tua sangat, yang atuk tu namanya Antonio (75 tahun). Isterinya pulak Miriam (70 tahun). 

Amazing. Seriously they inspired me!

Postojna Cave, Slovenia
Jama = cave


Masa ni, saya bersyukur sebab conversation in English. Boleh la speak I, you - tak payah risau nak panggil atuk nenek. Saya panggil Sir, Madam kalau nak acknowledge diorang. 

Kitorang plan nak masuk sekali. Saya ni pun alang-alang takde teman, lebih-lebih happy bila Atuk Antonio ni ajak "lets go inside together". Banyak kali terpisah dengan diorang ni. Sampai saya redha je kalau memang ditakdirkan tak jumpa dah.

Postojna Cave, Slovenia
€19.10 (students) || €23.90 (adults) || €14.30 (children)

Kali pertama lepas beli tiket. Diorang nak pergi makan minum kejap - lagipun turn visit ada dalam 2 jam lagi. Saya dah makan burek, memang kenyang. Saya cadangkan untuk jumpa kat entrance je terus. Pastu, saya jalan-jalan tepi sungai. Menarik sangat tepi gua ada sungai. Siap ada watermill lagi. Kisah pasal sungai ni nanti saya cerita sekali dengan gua.

Postojna Cave, Slovenia
The river.

Then, masa nak ke tandas saya terjumpa balik diorang. Lepas keluar tandas, macam tertutup hijab je tak nampak kelibat pun. After 10 minit menunggu, saya pun decide ke entrance dulu dan tunggu kat sana. Tersengih dua-dua bila kitorang jumpa balik.

Malangnya sekali lagi terpisah sebab cave tour ni ada guide. Saya pilih English guide tapi diorang prefer Italiano. Lebih faham, katanya. So, kitorang pun ikut tour masing-masing.

Postojna Cave, Slovenia
Ramai pelancong!

Bila entrance dibuka, check tiket semua, saya sampai kat kawasan yang kanan kiri ada train. Comel je train tu macam dekat fun fair tapi yang ni memang seriously panjang. No wonder sebab memang ramai sangat org masuk gua ni sepanjang tahun. Dengarnya bilangan visitors tak jauh beza dari bilangan visitors yang melawat Paris. Cuba bayangkan Paris tu pun sesak apatah lagi caves ni kan. 


Postojna Cave, Slovenia
Macam funfair kannn train dia.

Tapi jangan risau sebab kat sini ada banyak trip - rasanya setiap jam macam tu. Yang menariknya lagi bila the guide is free. So tak perlu pakai audio-guide, cuma kena selalu dekat dengan tour-guide la taw. Jalan laju sikit. Kalau rasa lebih nak nikmati pemandangan dan tak nak kejar tour-guide, boleh pilih untuk order audioguide.

Mula-mula saya antara ke belakang pastu baru perasan orang-orang belakang ni semua ada audio-guide. Padanlah diorang tak kisah pun nak dengar cerita dari tour-guide tu. Lepas tu saya memang yang paling depan. Haha.


Postojna Cave, Slovenia
Still picture tak menjadi atas train. T_T


Tangan tak lepas dengan kamera. Haha. Gelap actually bila ambik gambar pun. 
Sesungguhnya, GoPro memang tak sesuai dalam ni.

Sebenarnya, saya banyak rekod video dalam gua, tapi tak reti edit video. Haha, dah taktahu camne nak share ni.


...bersambung...

160821
SS, Perak, Malaysia

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.