Lepak Dengan Atuk Nenek Brazil

August 30, 2016

Bersambung kisah di gua....

English tour habis dulu. Bila dah sampai kat luar, saya cuba tunggu atuk nenek tuu. Tapi nak setengah jam saya tak nampak diorang pun. Mungkin terlepas pandang masa saya buat tour ke tandas agaknya. Saya pun jalan balik ke bus station untuk tunggu bas balik Ljubljana. Tapi terlepas bas yang baru je gerak dalam 15 minit lepas. Alahai, the next bus pulak nak dekat 2 jam lagi. Hujan renyai2. Nak cari tempat nak solat lagi. Saya nampak pekarna (bakery) jadi beli dulu burek - fuh lega perut.


Burek.

Burek ni macam roti/pastry lembut yang ada inti. Common food kat sini. Last time masa pergi Bosnia, Croatia pun ada burek. Cumanya, kalau kat Bosnia, boleh la try burek inti daging, ayam etc. InsyAllah majoriti tempat jual yang halal. Kalau kat Slovenia ni, saya cuba mixed veggie, cheese dan cendawan. Semua sedap... haha ke lapar, entahlah.


Settle solat, saya cuba cari tempat berteduh dan nak minum air panas. Berangin kuat pulak. Ditakdirkan tiba-tiba saya nampak kelibat atuk nenek tu. Terus gerak ke arah diorang. Gelak-gelak je mampu mengenangkan berapa kali terpisah entah. Rupa-rupanya Italian tour tu last sekali. So ada la gap lebih setengah jam camtu dari English tour.

Sambil tunggu bas, kitorang nampak satu bar kat belakang stesen bas. Oh ye, hari ni Easter Monday (kalau tak silap), memang 98% kedai tutup. Sobss. Stesen bas pun tutup tapi bas jalan macam biasa. Atuk tu tanya minum kopi tak? Saya memang terfikir nak minum something panas, dah angin kat luar memang sejuk betul. Sejuk untuk saya (perasan orang Eropah haha) apatah lagi untuk atuk nenek tu. Order hot chocolate untuk saya dan latte untuk diorang. Comel je diorang order satu je latte lepas tu explain, 'we always share food' alalalalaa. Sweet sangat.

Bermulalah sesi perkenalan lebih lanjut. And surprisingly lagi, diorang ni walaupun masing-masing dah berumur 75 & 70 tahun, tapi masih bekerja. Ye, MASIH. Fuh. Dua-dua cikgu - yang atuk tu cikgu course 'theater', nenek tu pulak cikgu yang mengajar cikgu. Haha maktab macam tu la rasanya. Excited diorang bila saya bagitahu yang parents saya pun cikgu jugak. :)

Bila bersembang dengan orang yang berbeza everything ni, confirm isu agama memang akan ada. Tudung, solat, kahwin etc. Pasal kahwin ni paling popular kot, saya rasa orang luar ingatkan perempuan Muslim tak boleh pilih pasangan...arranged marriage kiranya. Huhu.

The rest of conversation is history..... 


--------------------------------------

Teringin nak bergambar tapi saya biasanya akan request bergambar dengan strangers bila dah sembang banyak. Rezekinya atuk nenek tu yang initiate ajak bergambar dulu. Let's do this!

I hope they are doing fine now. :)


Dalam bas ke Ljubljana, saya memang terlelap habis. Sedar je, dah sampai stesen bas. Atuk nenek tu sebenarnya ajak tengok orchestra. Lol. Terpaksa tolak, saya nak balik dah malamnya nanti. Kena buat final touch - beli souvenirs Ljubljana. Tapi, sedihnya kedai yang saya aim dah tutup. Sobss! So.... kita kenang-kenangan dengan gambar je lah. :)

--------------------------------------

That's the end of my journey in Slovenia. Kisah nak balik dari Ljubljana ke Prague pun banyak kisahnya. :D Nanti-nantilah, selesai posts kat Slovenia ni pun dah satu kejayaan besar. Haha.

p/s - Going back to Czech soon. T___T

160826
SS, Perak, Malaysia

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.