Pemandangan Cantik di Prague - Letná Park (Letenské sady)

May 11, 2016


Kalau korang datang ke Prague, mesti mencari-cari viewpoint yang cantik untuk ambil gambar kan? Memang banyak sebenarnya pemandangan cantik kat Prague ni, saya yang dah duduk Czech hampir 5 tahun pun masih rasa kagum dengan bandar Prague. Dari Prague Castle, Charles Bridge, Petřín Hill, Old Town - semua ada daya menawan yang tersendiri. 

Pemandangan dari Letná Park (Letenské sady)

Kali ni, saya nak berkongsi tentang Letná Park ataupun orang Czech panggil Letenské sady. Dari 2011 saya dah perasan view ni dari poskad yang dibeli, tapi itulah, takde idea lokasi kat mana masa tu. Tapi, alhamdulillah, akhirnyaaaa :D

Letná Park ni letaknya di atas bukit, hampir sama laluan nak ke Prague Castle kalau korang dari Old Town. Walaupun nampak tinggi, sebenarnya korang tak perlu hiking sangat pun (kalau naik tram)! Lokasi dia saya boleh katakan sesuai jugak untuk semua orang tak kira kanak-kanak atau yang dah berusia. 

Best kannn?





Cara-cara ke Letná Park:

1. Ambil tram ke Chotkovy sady. 
- tram yang lalu tram stop ni ialah 5, 12, 18, 20, 57, 91. Ikutlah tram mana yang sesuai. Kalau tak nak naik tram, boleh jalan kaki dari Malostranská Metro A / Tram Stop. Cuma, awal-awal nak cakap, jalan memang berbukit. Dan laluan tram sendiri pun mendaki. :)

Chotkovy sady tram stop
Kalau naik tram 18, ni antara tramstop yang akan korang lalu sebelum sampai ke Chotkovy sady.

2. Berjalan dari tram stop ke arah Vltava river.

Kiranya, kalau korang dari arah sungai, bila turun dari tram tu, jalan balik ke arah sungai.

Route to the viewpoints


Dalam perjalanan tu, korang akan nampak sign jalan ni. Jalan je terus. :)

Masa saya ke sini Sabtu (7/5/16) lepas, Letná Park macam dalam proses renovation. Tapi, masih boleh masuk yep.

Jalan terus je - ikutlah instinct masing-masing. Hehe.


Saya baru tahu Michael Jackson pernah buat konsert kat Letná Park ni, dalam tahun 1996. Saya rasa masa ni, saya tak tahu pun Czech Republic ni kat mana. Hehe.

Dannnn, korang akan dapat view ni. Tadaaaa. Jambatan yang kat tengah itu lah Charles Bridge. Kalau boleh zoom gambar ni, memang boleh nampak ramai orang kat situ. 


Basically, ni pemandangan jambatan-jambatan yang merentasi Vltava river - sungai terpanjang di Czech (dalam 400+ km). Cara sebutnya Vel-ta-va. Vel - tu guna 'e' untuk 'emak'.


Ni pulak ada sejarah Letná Park kalau korang berminat nak baca. :)


Okayy, till next post. Assalamualaikum.

S.K.Neumanna, HK, Czech
160511

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.