Get The Blues!

October 11, 2017


Baru-baru ni, saya follow akaun twitter WHO (World Health Organisation) dan dah jadi salah satu favourite saya. Boleh katakan setiap hari, WHO akan share hari-hari yang diraikan. How should I explain this.... hmmm, lebih kurang macam Hari XXX Sedunia macam tu. 

Dan hari ni, 11 Oktober 2017 ialah...

Hari Obesiti Sedunia.



Hari Obesiti Sedunia ni bukan nak menggalakan obesiti taw tapi macam biasa, matlamat dia ialah untuk sedarkan masyarakat tentang bahayanya obesiti (well, prevention is better than cure) dan pada masa yang sama, diorang aim untuk rawat obesiti 

Chubby is cute, yes I can't deny that. 

Tapi, jom sama-sama kita buat regular check up. Walaupun kita rasa macam takde masalah kesihatan, at least buat check up tahunan. Check tekanan darah dan check darah - dari sampel darah kita boleh tengok keadaan badan kita macam mana. Paling basic:
  • tahap gula (untuk rule out kencing manis)
  • tahap sel darah merah (untuk rule out kalau ada anemia - badan cepat lemah sebab tak cukup tenaga)
  • tahap kesihatan hati, buah pinggang (untuk tengok badan kita ni buang toksin dengan baik ke tak)
  • tahap kolesterol (kalau tinggi, kita kena kurangkan untuk elak risiko stroke etc)







Percayalah, obesiti sentiasa jadi salah satu faktor banyak penyakit yang sebenarnya boleh dielakkan - serangan jantung, kegagalan buah pinggang, tekanan darah tinggi, kencing manis. Dan masyarakat akan salahkan genetik / keturunan bila ada sakit apa-apa. Well, memang tak dinafikan. Tapi itu cuma 10%! Sedangkan gaya hidup dan pemakanan kita lebih main peranan. 

Why blame this small portion when we can prevent the bigger one? Right?

Saya yakin kita semua didedahkan dengan cara check BMI, cara pemakananan yang sihat, saranan kesihatan yang patut kita buat contohnya 10 000 langkah sehari, kurangkan makanan siap proses (fast food), kurangkan gula dan garam. Dan memang bukan senang pun sebab disiplin kena kuat, semangat kena kental.

Saya pun struggle sangat lagi-lagi bila balik Malaysia ni. -___-


Okay, back to the title.
Saja nak share satu kajian menarik tentang spectrum warna dengan pemakanan kita. Gaya macam takde kaitan kan tapi it makes sense, I can say.

Perasan tak, kebanyakan fast food restaurants guna warna merah pada logo ataupun franchise diorang?





Dan dikatakan warna merah ni meningkatkan selera makan. Ahaaa.

The Psychology of Color
reference - https://www.psychologistworld.com/perception/color

Get the blues.
Macam tak jumpa sangat restoran yang logo berwarna biru. Kalau ada pun, macam Nordsee (fast food restaurant yang jual makanan laut), ada merah jugak kat logo dia :)

Warna biru dikatakan fungsinya macam appetite suppressant. Dalam satu buku yang saya baca, dia siap suggest guna pinggan warna biru, pakai baju warna biru masa makan dan guna lapik meja warna biru. Ada website lain siap recommend dye kan makanan dengan natural coloring warna biru. Lol.

Elakkan merah, kuning dan oren sebab warna-warna ni menggalakkan makan :D

Menarik kannn? ^__^


October 2017 Photo A Day Challenge #11 - A favourite

SS, Perak, Malaysia
171011




Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.