Kisah Saluran Pencernaan - Polyp and Kissing

November 9, 2016

I was spending 5 hours in endoscopic center in my hospital yesterday, standing the whole time there. Managed to watch at least 4 procedures involving this endoscopic thing.

Morning meeting.



I will try to share the medical points in Malay okay :)


1. Apa itu saluran pencernaan?

In English, it is digestive tract or medically called gastrointestinal tract (GIT). Ni saluran dari makanan masuk dalam badan sampailah diproses keluar sebagai najis. Dalam masa yang sama, saluran ni jugak akan ambil nutrients dari makanan untuk kegunaan badan kita.
Source - Google

Susah jugak buat medical post in Malay ni. Hehe.



2. Macam mana laluan makanan dalam saluran ni?

Makanan masuk melalui mulut (well, semua orang tahu kot). Except in few cases, bantuan pemakanan untuk dapatkan nutrient diberi melalui hidung or straight ke saluran darah. 

Okay, makanan akan lalu organ-organ utama - lebih kurang macam ni:
  • Mouth (mulut) - kat sini ada lidah, gigi etc nak pecah-pecahkan makanan tu
  • Esophagus (esofagus) - saluran yang menghubungkan mulut dengan perut
  • Stomach (perut) - cernakan protein
  • Small intestine (usus kecil) - ada 3 parts (duodenum, jejunum & ileum)
  • Large intestine (usus besar) - nama bahagian dia bergantung pada posisi dia
  • Rectum 
  • Anus (dubur)



3. Apa tu endoscopy? Apa kaitan endoscopy dengan saluran pencernaan? 

Okay, kat hospital ada banyak cara nak tengok organ dalaman kita. Paling selalu orang buat ialah Ultrasound (selamat, senang, murah). X-ray pun common. CT, MRI dan seangkatan dengannya tu advanced sikit - patients akan dihantar ke sini bila tak jumpa benda-benda yang pathology (bukan normal) dalam ultrasound / X-ray. CT / MRI bukan senang-senang nak buat, biasanya sebab kos. 

Sorry, saya tak dapat nak share dari Malaysian Health Care System (not yet exposed well to it). Kalau kat Czech, CT / MRI is agak common jugak (mungkin faktor belanja perubatan ditanggung oleh insurans)

Back to endoscopy.

Endoscopy ni satu prosedur untuk tengok saluran pencernaan kita. Boleh digunakan sebagai alat nak tahu apa masalah GIT kita, dan kalau kena masanya boleh digunakan sebagai alat nak merawat jugak. Diagnostic & Therapeutic gitu.

Caranya ialah:

Upper and Lower Endoscopy
Source - http://www.alltohealth.com/all-you-need-to-know-about-an-endoscopy/


Upper endoscopy 
- Masukkan tube yang ada kamera dalam mulut ke arah bawah (untuk tengok saluran belah atas - esophagus, stomach, sebahagian usus kecil) 

Colonoscopy
- Masukkan tube yang ada kamera melalui dubur ke atas (untuk tengok saluran belah bawah - dubur, usus besar, appendix, sebahagian usus kecil).

Endoscopic Retrograde Cholangiopancreatography (ERCP)
- Masukkan tube (macam point nombor satu) - tapi untuk ni, lebih pada nak tengok pancreas, hempedu dan saluran diorang etc. 



4. Apa pula polyp ni?

Kat Malaysia dipanggil polyp (polip) jugak kot? Dia macam gumpalan sel dari sel-sel usus besar ni. Tak berbahaya tapi kalau dibiarkan ada risiko untuk dapat colorectal cancer. Cancer jenis ni antara yang common kat Czech. 

Biasanya kat Czech akan jadikan colonoscopy sebagai saringan colorectal cancer ni - especially kalau patients tu ada symptoms macam berak berdarah (rectal bleeding), kurang darah merah (anemia), sembelit / diarrhea dalam tempoh yang lama. Tak lupa jugak kalau ada sejarah ahli keluarga yang ada colorectal cancer ni. 

Image result for polyp colon
Source - http://www.webmd.com/colorectal-cancer/colon-polyp


Polyps boleh jadi bila sel-sel takde kawalan yang baik. Sebab tu ada risiko untuk jadi cancer - sel-sel yang tak normal boleh membesar sesuka hati dia je, sistem badan tak mampu nak control. 



5. Jadi, apa kaitan polyp dengan kissing?

Hohoho.




...

Ada patient semalam ni memang suka bersembang. Masa doktor tengah buat colonoscopy, doktor explain apa yang kita boleh nampak melalui kamera tu. 

Dia salah faham dengan terms ni. Hohooooo

Polip vs polib

Polip in Czech means polyp
Polib in Czech means kissing

Tu je. Tapi boleh jadi bahan gelak-gelak la semalam. Lol.

Translation






------------

Nah, kalau nak baca lebih:


HK, Czech
161109

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.