Tips Sihat 2018 dari Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) - Bahagian 1

January 12, 2018


Korang tahu tak azam tahun baru yang paling famous dan sentiasa popular dalam list manusia satu dunia ni apa sebenarnya? Nak kaya? Nak famous? 

Nope.

"I want to be fit and healthy"
"I want to lose weight"



Hehe cliche kan? Tapi dari satu website yang saya suka baca, Psychology Today, dia ada explain kenapa kita susah nak achieve azam-azam tu. Feel free to read yourselves. Tapi insyAllah saya akan share jugak dari apa yang saya dah baca :)




Kalau ada yang dah follow twitter WHO, korang mesti dah pernah nampak gambar kat atas ni.
Kalau ada yang belum follow, I highly recommend you to follow :) Menarik jugak bila baca isu-isu semasa dan kisah-kisah menarik pasal kesihatan sedunia ni. Banyak tips sebenarnya WHO ni share kat Twitter tu.

Tapi itulah, semuanya bergantung pada setinggi mana disiplin dan sekuat mana azam kita :D

"Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity." - WHO

Kalau nak translate dalam bahasa Melayu, kita boleh simpulkan yang sihat tu ialah bila tahap 1) fizikal, 2) mental, 3) sosial kita dalam keadaan sejahtera dan bukan sekadar tiada penyakit atau kelemahan.


Used to be my everyday view :) Rinduuuu. 


Anyway, let's go through the tips.

1. Amalkan pemakanan yang sihat.

Senang cakap kan? Tapi memang susah nak buat. Hahaha.

Realiti satu, makanan sihat agak mahal berbanding makanan segera etc. 
Realiti dua, kita dikelilingi dengan promosi yang banyak. Sana sini makanan segera. Sana sini kafe, restoran, kedai makan yang presentation nya ya Allah, memang tak terkawal nafsu weh.  
Realiti tiga, makanan kurang sihat memang sedap. Kan? Hahaha. 

Untuk pemakanan yang sihat, point utamanya kita cuba amalkan apa yang tengah dipromotekan sekarang - Kempen Suku Suku Separuh

Credit - http://nutrition.moh.gov.my/risalah/

Tips lain:
  • Kurangkan processed food (contoh: buat burger patties sendiri)
  • Kurangkan air bergula (minuman bergas especially!) Instead, banyakkan minum air kosong. Ada yang recommend 2L sehari. 
  • Kurangkan makanan yang deep fry. Banyakkan rebus ataupun guna minyak sayuran macam olive oil.
  • Selain dari gula, kena kurangkan garam jugak. Trust me, hypertension can develop without we realise it. Tiba-tiba je boleh jadi krisis T_T

As someone who learned about healthy meals, memang rasa sangat cliche. Sentap jugak sebenarnya. Sebab saya pun struggle nak buat. Hahaha. 

Kena disiplin okay?

Avokado - contoh makanan sihat yang mahal hahaha.



2. Jadi aktif setiap hari (dengan cara kita sendiri).

Memang senang kan kalau duduk rumah goyang kaki. Too bad that I am one of the best examples right now. T_T Adoiiii, struggle betul rasa nak bergerak. 

Semua orang ada kerja masing-masing yang berbeza keperluannya kan? Ada yang kerja perlukan dia rush ke sana ke sini sampaikan kalau check pedometer (kira berapa steps kita sehari), memang orang tu tak pernah kurang dari 10,000 steps at least. Tapi ada jugak yang kerja perlukan dia duduk menghadap komputer atau dokumen lain yang berkenaan. 

My favourite thing to do. :)

What can we do?
  • Kalau yang berkemampuan, boleh la register gym. Saya rasa point utama untuk gym ni ialah... bila kita dah bayar yuran bulanan etc, kita akan pergi sebab taknak duit tu membazir macam tu je.
  • Kalau nak berjimat, banyak sangat video-video exercises yang kita boleh tengok kat Google / YouTube. Dari jenis yang perlukan instruments sampailah ada yang badan sendiri je instrument nya! Hehe.
  • Banyakkan berjalan. Tak kisah lah cara apa sekalipun - window shopping, parking jauh-jauh, berlari setempat etc.

3. Ambil vaksin.

A bit nervous to start working soon, potensi untuk jumpa orang yang against vaccines ni banyak je. Untuk yang ada baby, tolonglah ambilkan vaksin untuk anak. Stick to the vaccination table. 

Credit - http://www.myhealth.gov.my/jadual-imunisasi/


Kita kena faham kenapa kena vaksin. Prevention is ALWAYS better than cure. Bila kita terima vaksin ni, bukan bermaksud memang 100% terhindar dari penyakit. Kalau penyakit tu nak berkunjung pun, ada possibility. Cuma, bila dah vaksin, simptom-simptom penyakit tu tak teruk sangat dan kurang komplikasi yang serius. 

Boleh baca SINI untuk faham lebih detailed kenapa orang reject vaksin (sumber WHO). Isu utama orang yang anti-vaksin ialah 1) kandungan vaksin, 2) kesan vaksin.

1) Kandungan
  • Argument nya ialah kandungan DNA babi dalam vaksin. Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahya dah keluarkan keterangan yang takde DNA babi dalam vaksin yang kita dapat ni. 
  • Dan boleh baca sini untuk keterangan dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. 

2) Kesan vaksin
  • Tak dinafikan akan ada kesan jangka pendek - contohnya demam, sakit kat tempat cucuk, lemah badan etc. 
  • Tapi bukti kesan jangka panjang yang berkaitan masalah kekal atau kematian sangatlah sedikit 



-------------------

Hehe, sebenarnya boleh je nak buat semua points dalam satu post. Tapi ya Allah, panjang betul jadinya. InsyAllah saya pecahkan jadi beberapa bahagian. :)

Selamat membaca.
Dan selamat beramal.
Mengamalkan cara hidup yang sihatttt yeay! :D

SS, Perak, Malaysia
180112

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.