Belajar Dari Kisah Pesakit Fibroid Rahim

October 6, 2016

Sekarang tengah rotation Obstetrics & Gynecology (O&G), memang ulang baca hadam faham hafal topik-topik dalam O&G untuk beberapa minggu ni. Memang menarik kaum wanita ni sampaikan kena ada department sendiri. :) Cuma, sama macam di Malaysia rasanya, rata-rata doktor kat department O&G kat hospital sini majoriti lelaki. T_T Boleh dikira dengan jari berapa kali saya jumpa / dapat belajar dengan doktor perempuan. 

Belajar Dari Kisah Pesakit Fibroid Rahim
Hospital | 7am

Kisah benar ni diceritakan oleh doktor yang mengajar saya. Tapi saya olah sikit untuk privasi.

Ada seorang gadis (Nur) berumur dalam lingkungan 20 tahun, doktor diagnose dia dengan fibroid rahim (uterine fibroid). Fibroid ni common je cumanya kita semua tak perasan sebab biasanya takde simptom apa-apa pun. Punca fibroid ni tak dapat dipastikan tapi dalam kajian-kajian, dikatakan dipengaruhi dengan ketidakstabilan hormon. 

Ia sejenis benign tumor (ketumbuhan yang bukan kanser) kat rahim dan kesannya pada wanita tu bergantung pada kedudukan tumor tu.

Fibroid locations
Credit - MayoClinic

Ni pulak bentuk rahim wanita. Rasanya semua ada belajar basic reproductive systems masa sekolah kan? Tahu kan mana uterus (rahim), ovary, fallopian tube, vagina, cervix kan? :) 

Di antara 4 kedudukan fibroid, yang submucosal fibroid agak memberi kesan pada wanita tu terutamanya kuantiti haid yang sangat banyak dan ganggu proses nak mengandung. Dalam kes Nur ni, ditakdirkan dalam rahim dia ada banyak fibroid - bukan seketul je tapi berketul-ketul. Nur ni tak rasa sakit apa-apa pun, cumanya masa medical check-up, secara tak sengaja doktor jumpa fibroid ni. 

Jadinya sebab Nur akan masuk fasa kahwin, fasa nak mengandung yada yada, doktor sarankan untuk buang fibroid ni. Cuma, agak tricky sebab banyak kuantitinya kan. Procedur ni dipanggil myomectomy - biasanya dibuat pada orang muda pada masa yang sama, nak jaga kesuburan. Kalau orang yang dah berumur 50tahun macam tu, biasanya disarankan untuk buang rahim (hysterectomy). 


Image result for fibroid rahim selepas myomectomy
Credit - Google

Lepas myomectomy, doktor sarankan Nur untuk cuba mengandung secepat mungkin sebab risiko fibroid datang balik tu tinggi. Malangnya, takde rezeki Nur mengandung. 

Selepas 10 tahun, Nur disahkan ada fibroid lagi, dan kuantitinya sama banyak macam sebelum ni. Rahim Nur memang dah pelik sangat rupa dia - kesan operation buang fibroid sebelum ni campur dengan kehadiran fibroid baru. Doktor terangkan pasal kebarangkalian untuk hysterectomy (buang rahim) tapi Nur merayu untuk cuba buang fibroid tu sahaja. Jadinya doktor cuba lagi mana yang termampu untuk selamatkan rahim Nur - untuk kali kedua.

Sekali lagi myomectomy dibuat, tapi kali ni dengan risiko tinggi rahim mungkin perlu dibuang. Alhamdulillah, doktor berjaya buang seberapa banyak fibroid yang boleh tanpa perlu buang rahim. 

Tapi doktor tak dapat bagi jaminan pun yang Nur akan mampu mengandung. 


fibroid rahim selepas myomectomy
Gambaran rupa rahim lepas dibuang fibroid
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Beberapa tahun lepas tu, Nur datang balik ke hospital. Dan jeng jengggg. Nur mengandung!

Bukan satu baby, tapi kembar!

Doktor yang rawat Nur ni memang kagum habis dengan keajaiban ni. Rahim yang disangka peluang untuk mengandung tu terlalu nipis, tapi kun fayakun terjadi jugak.

Doktor tu tanya kitorang, "So, what do you think of the moral of this story?"

Pastu dia yang jawab.

Doctors are just normal human beings. We can try our best, we can expect things within our limits of thinking, we can recommend procedures of what we think the best for the patients. But, everything turns back to the Highest One up there. God.

Dalam perubatan ni, ada satu term - prognosis. Prognosis ni ialah anggaran sejauh mana seseorang tu mampu sihat selepas kena penyakit. Contoh orang yang ada kanser otak - kebanyakkannya doktor akan letakkan sebagai poor prognosis. Boleh jadi ditakdirkan, pesakit tu mampu bertahan lebih dari apa yang dijangka. Dan kadang-kadang ada jugak penyakit yang good prognosis tapi berakhir dengan kematian tiba-tiba.

Kat sini kita boleh muhasabah diri yang sesungguhnya manusia hanya mampu merancang, tapi Allah yang menentukan semuanya. :)

Berlapang dada dengan dunia, sebab akhirat lebih utama. :)

p/s - Maaf lah kalau tak faham, saya menaip ni pun dah nak tersengguk T_T
p/s/s - Rujukan 1, 2

Till next post insyAllah.
Assalamualaikum
HK, Czech
161006

Latest Instagrams

© HANIS AMANINA. Design by Fearne.